Afkoelingsperiode

CSBZ Herroepingsrecht



Bedenktijd (14 dagen) 

Als consument heeft je binnen de Europese en Nederlandse wetgeving recht op een zogenoemde afkoelperiode (herroepingsrecht) wanneer je een product via een webshop koopt. Binnen deze periode heeft is er de mogelijkheid om het product kort te testen, zoals in een fysieke winkel c.q. vestiging zou kunnen doen bij een aankoop. Er zitten enkele voorwaarden verbonden aan het herroepingsrecht.

Mocht het product niet bevallen, dan mag je binnen 14 dagen je bestelling alsnog annuleren en het product terug sturen. Je kunt het product ruilen of je geld terug krijgen. Je dient het product inclusief alle accessoires en in de originele doos naar ons te sturen, meld je product aan via het contactformulier en vermeld duidelijk of je terugbetaling wenst of ruilen. Indien je wilt ruilen, dan willen wij ook graag weten welk product je graag retour zou willen ontvangen.  



Voorwaarden 14 dagen bedenktijd 

Het herroepingsrecht is er om consumenten te beschermen voor miskopen. Er moet wel aan enkele voorwaarden worden voldaan om aanspraak te kunnen maken op het herroepingsrecht.

  • Je heeft 14 dagen de tijd om te herroepen. Daarna dient het product binnen 14 dagen aan ons te worden geretourneerd. Meld deze voor een goede afhandeling aan via het contactformulier.
  • Het product dient privé te zijn aangeschaft. Indien de factuur op een zakelijke naam staat en er dus geen sprake is van een consumentenkoop, vervalt het herroepingsrecht.
  • Het recht op het volledige aankoopbedrag vervalt wanneer wij zichtbare gebruikssporen zoals beschadigingen, missende accessoires of een ontbrekende originele verpakking constateren. In dit geval ontvangt je van ons een deelvergoeding, wat meestal betekent dat je 75% van het oorspronkelijke aankoopbedrag van ons ontvangt. 

Voorbeeld

100% vergoeding: Compleet, in originele staat en verpakking.

75%  vergoeding: Incompleet en/of zonder verpakking.

50%  vergoeding: Licht beschadigd.

25%  vergoeding: Vies / gebruikt.



Kan ik mijn aankoop in onze vestiging terug sturen? 

In principe is dit niet mogelijk. Op een vestigingskoop zit geen herroepingsrecht en is er dus geen recht om het product nog te ruilen of om je geld terug te krijgen. Echter omdat wij het begrijpen dat je je kan  vergissen met een aankoop, gaan wij  hier soepel mee om.

Het terugnemen van een artikel hangt af van de staat van het product en hoe lang het geleden is dat je dit product heeft gekocht. Een product wat een dag eerder is aangekocht en nog niet uit de doos is geweest, wordt sneller terug genomen dan een al getest product wat een week geleden is aangekocht. 



Uitzonderingen 

Hieronder enkele specifieke gevallen, waarbij je geen recht heeft op ruilen en retourneren:

  • Producten die persoonlijk van aard zijn (zoals CSBZ systemen die gemaakt/geassembleerd zijn naar je eigen persoonlijke specificaties).
  • Geopende, geïnstalleerde of geregistreerde software.
  • producten die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;
  • Reproduceerbare en door auteurswetgeving beschermde producten (zoals DVD's, software, games), tenzij deze zich in een ongeopende verpakking bevinden.
  • Producten welke na verbreken van de verzegeling of openen van de verpakking om hygiënische redenen niet retour kunnen worden genomen (zoals in-ear oordopjes, mondkapjes en medische apparatuur).
  • Diensten waarvan de levering met jouw instemming is begonnen voordat de bedenktijd van 14 dagen is verstreken.
  • Installatie- en inbouwkosten.
  • Zakelijke aankopen.



Wanneer krijg ik mijn aankoopbedrag terug? 

Is het product geretourneerd onder het herroepingsrecht? Zo snel mogelijk, uiterlijk binnen 7 dagen na ontbinding (het moment waarop wij op de hoogte zijn van de herroeping/aanmelding) krijgt je het volledige aankoopbedrag, inclusief eventuele (standaard) verzendkosten voor de heenzending terug. Deze verzendkosten krijgt je niet terug als u een gedeelte van de bestelling retourneert.

Je ontvangt het aankoopbedrag retour, inclusief eventuele verzendkosten met een maximum van het standaard PostNL tarief van onze webshop . Mocht je ervoor kiezen om de retourzending op een andere manier terug te sturen, dan zijn de eventuele extra kosten en het risico voor eigen rekening.

Koop en garantie 

Op 1 mei 2003 is de Europese richtlijn "Koop en Garantie" in het Nederlands Burgerlijk Wetboek geïmplementeerd,
deze regelgeving heeft betrekking op de zogeheten consumentenkoop. Op deze 
pagina van de Rijksoverheid wordt uitgelegd wat je rechten en plichten zijn.